Är du mörkrädd?



I helgen när jag var ut på restaurang och käkade , så berättade en av mammas väninnor att hon är mörkrädd. Den här väninnan är 50år och har tydligen inte sovit i sin säng på flera år, eftersom hon känner att det känns tryggare att somna i soffan av trötthet när hon tittar på tv halva nätterna.

Då först slog någonting mig, det här har jag funderat på enda sedan hon berättade det. För jag är nämligen också väldigt mörkrädd. Men vad beror det på? Varför är hon fortfarande vid vuxen ålder mörkrädd?

Jag vill gärna inte gå själv i mörker, men har tidigare inte haft nå problem i min tonår att sova i mörker. Men nu när jag flyttat hemifrån, så hände något. Det känns väldigt obehagligt i den nya lägenheten. Men iofs så är jag så starkt troende på det övernaturliga att jag kan skrämma mig själv ibland, det har dock resulterat i att jag måste somna med tvn på.. Knepigt va. Som om tvn skulle rädda mig från något?

Om du också är mörkrädd - dela gärna dina funderingar och teorier om vad det är som orsakar att man blir mörkrädd. Vore väldigt intressant att gräva djupare i och diskutera :) Så skriv gärna varför du tror att man är mörkrädd eller berätta varför just du tycker det är obehagligt. Kan det ha och göra med att man upplever att man tappar kontrollen i mörker?



webvoter-omröstning
Är du mörkrädd?

Ja
Nej

Se resultat















Kommentarer
Postat av: Petra

Två teorier på den. Eftersom jag pratar och gick i sömnen som fittfan under 10års ålder. Så kanske jag ska skapade mig en trygghet med , föräldrar, ljus och ljud. Att det innebar trygghet från att plötsligt vakna ur att man går i sömnen. Eftersom jag alltid haft lampa tv osv. i hundra år. Så skulle det innebära att en viss ''trygghet'' försvann om jag stängde av dessa. Teori 2. är kontrollen. När det kommer till ljuset. teori 3. en blandning av detta. Att gå i mörker är ingen rädsla.. men att sova med mörker -_- hjälp.



Känner inte att min svenska var riktigt på hugget där. :P Pussssssssss babe.

2010-01-18 @ 18:22:15
Postat av: Malena

Jag är också mörkrädd. Tror att det har med kontroll att göra. Man är rädd för det man inte ser. Inte blir det bättre om man har bra fantasi heller. Då kan det hända massor av konstigt i mörkret :)



Att somna med Tv:n på låter inte så nyttigt men det gäller att hitta sin lilla speciella sak som hjälper. Det kan ju vara något jättelöjligt men så länge det hjälper så är det bra.



Jag tror också på "det övernaturliga" och är med om massa saker och det gör också att det kan bli värre när man är mörkrädd. Man blir lite extra rädd när det är mörkt och man känner att det är "fler" i samma rum. Men som sagt hittar man det där skyddet som får en att känna sig säker så brukar det gå bra. Min lilla grej är att: Tex när jag går på toaletten och jag känner att någon är i hallen när jag ska gå tillbaka till sovrummet, så har jag fått för mig att abra jag kommer in i sovrummet och stänger dörren så är jag säker :) Urlöjligt men det fungerar. Däremot har jg haft besök i sovrummet också fast att dörren varit stängd, men det har varit "snälla" och inte stört mig.



Visst låter jag flummig! :)



Ha en bra dag och tack för din kommentar!

2010-01-19 @ 11:06:34
URL: http://malenasplace.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0