Säg vad du tycker är




Säg vad du tycker är bra för en gångs skull !




Jag har diskuterat detta många gånger. Och sist diskuterade jag detta med Jannike och Carro. Jag vart påmind om detta ämne nu igen när jag såg att jag faktiskt fått så snälla och gulliga kommentarer av personer. Vissa som jag inte ens känner..Vi är duktiga på att klaga många gånger..men vi säger väldigt sällan vad vi faktiskt tycker är bra.

Jag har mycket erfarenhet av det jag sett eftersom jag tidigare jobbat inom resaurang som servitris. När folk inte gillade maten eller tycket nånting var fel, så skällde dom på mig. Ja..för vi servitriser lagar ju maten. Folk var snabb på att klaga och uttryckte sig in i det sista om vad dom tyckte när något var dåligt.

När jag frågade om maten smakade bra: - ja, jätte gott, svarade många. Men fortfarande väldigt få som tog sig i tid att berätta detta självmant om jag inte frågade först. Folk funkar som så, att när vi tycker något är bra eller till o med riktigt bra så säger vi sällan det av någon anledning. Och varför gör vi inte det? Det finns tillräckligt med motgångar och ondska i detta värld ändå som gör en på dåligt humör. Så varför inte ge någon en guldkant på sin vardag en dag och berätta nånting bra för en gångs skull ?

Ni som arbetat inom service vet vad jag talar om. Man gör sitt bästa och även om man blir på dåligt humör så ska man le. Det får inte gå ut över nästa kund. Men kunden i fråga då? Jag tycker att som kund kan man säga sin åsikt utan att bråka. Eller hur? På så sätt blir ingen på dåligt humör och man kan lätt lösa situationen ändå. Båda blir nöjd. 




Om jag har något att säga till om så sätter jag mig ALLTID i andras situationer före. Nu har jag tagit restaurang som exempel eftersom det är ett ställe som folk alltid utrycker sig om. Men om jag är kund och ska klaga, så säger jag fortfarande med vänlig röst - ursäkta, men det här var inte riktigt bra..bla bla osv. För servitrisen/servitören vill inte bråka på sitt jobb och dom gör allt dom kan för att gäster ska vara nöjd. Dom kanske är ny på jobbet, det är stressigt, dom får skäll av både gäster & kocken. Hur skulle du själv klara av deras situation?










Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0