Har samhället rätten att döma?



I'm just a dreamer, I dream my life away
I'm just a dreamer, who dreams of better days

I'm livining in a dream, a fantasy


Visst är den här låten med Ozzy skön?
Jag kan ju iallfall säga så pass mycket att jag relaterar starkt till reffen.

Ja och efter att ha lyssnat på den kan jag inte låta bli att fundera på när människorna på denna jord ska börja gå samman och hjälpa varandra istället för att ha förutfattade meningar. Istället för att titta på, ta tillfället iakt och gör någonting när den andre faller. Höja sin röst för de som är stum. Ge en hjälpande hand till den som inte kommer upp. Lyssna på den som försöker berätta. Många, men inte tillräckligt många försöker ju vara "the good guy". Men tyvärr finns det alldeles för många som förstör eller inte gör något alls. Många strålande exempel kan man dra upp! Och ett av dom är "ryckten". Nej jag talar inte för mig själv nu faktiskt, jag talar för den som själv inte kan! Människorna som läser i media dom bestämmer sig för att ha en åsikt som dom inte vet nånting alls om. Tex som du kan läsa om i aftonbladet om Mats Alm - han är misstänkt för att ha mördat sin sambo. Men media framför det som att han faktiskt redan har gjort det! Han är misstänkt för det, inte skyldig. Men hela samhället kommer se på honom som en mördare. Även när det visat sig att han kanske är 100% oskyldig. Och egentligen är det väl fel att bara anklaga att det är media som förstorar upp bilder. Det är ju samhället som tror på allt ! Det är samhället som väljer vad dom ska göra med informationen som når dom, eller hur!? ..Så bara för att man hört ena versionen, tycker jag att det är jävligt orättvist att ta ställning ifrån det. När kommer människor börja tänka till? För hade det varit dom personligen som det handlande om, då hade väl vem som helst önskat att någon hörde dennes version? Alla vill ju säga hur det ligger till ifrån ens eget perspektiv innan man döms. Men man får sällan den chansen då alla bara antar. Så om du läser detta nu. Om du vill ta del av att människor omkring dig inte ska snacka bakom din rygg, om du vill ta del av att inte främlingar ska döma dig..då vill jag att du gör mig..men framför allt dig själv den tjänsten att du inte ska göra likadant själv mot någon annan.

Det är lättare att riva korthuset än att bygga upp det.
Jag skrev tidigare. Alla vill ju säga hur det ligger till ifrån ens eget perspektiv innan man döms. Men nu när jag tänker efter. INTE ENS DÅ tycker jag att någon ska ha rätt att döma en situation som dom inte ens har att göra med. Varför ska samhället ha den rätten att döma!? Det har ju inte ens med dom att göra, eller hur! Alla som man hör säger: "kan alla bara sköta sitt" PRECIS ALLA säger så, men endå är det ingen som följer det...

 

Hur ska vi ändra på detta kära läsare?? =( Ni som läst detta.. Vi kan väl iallfall tillsammans försöka göra en ändring på detta. Jag har ju börjat nu med att försöka göra fler medvetna. Gör det ni med och föregå med bra exempel. Någonstans måste man börja för att få bollen i rullning.








Shit, hela det här inlägget, bara för att jag lyssnade på en låt? haha












Kommentarer
Postat av: börje

styckeindelning!

2009-11-17 @ 04:56:33
Postat av: marica

sv: jo men visst visste jag det! gryma var/är dem! jag rös när dem sjöng den tillsammans!:)

btw, fin blogg:D

2009-11-17 @ 11:08:23
URL: http://fagerlundmarica.blogg.se/
Postat av: Bengan

Ja, det är förjävligt när andra sidan inte får tala för sig själv va..?



2009-11-17 @ 22:43:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0