Rakt in i hjärtat











Idag tar min djupare sida över.
Den där sidan som lätt berörs. 
 






Jag satt och sov i min soffa och vaknade av ett samtal. Sedan kunde jag inte somna om och på tv var det Oprah. Programmet handlade om vanliga random personer som älskade att sjunga och nu återstod 3 stycken av flera sökande som tävlade om att få spela in en skiva med kända låtskrivare och vad de nu innebar. Jag fortsatte iaf att titta på programmet och vart så berörd när några av dom sjöng. Så jag måste generat säga att det kom en eller två tårar. Inte av att låten var sorglig, utan att dom sjöng den så bra. Det lät så vackert.

Många tycker att texten i en låt är viktig för att dom ska tycka att låten är bra. Och jag tror att dom egentligen är lite mer av en poet som vill uttrycka en känsla med ord.  Jag lyssnar inte alltid på texten, rätt ofta handlar det om melodin för mig. Jag tror att jag är den som hellre uttrycker mig med melodin i en låt. Gillar de tunga trummslagen och den typiska rockballaden. Men jag kan inte alltid förstå vad det är för känsla jag vill uttrycka med den melodin? ..  ibland älskar jag bara rösten på sångaren. Så det är liksom väldigt olika vad jag utgår ifrån när jag tycker en låt är bra. Sedan vill jag bara påpeka att man behöver inte ens alltid förstå vad texten betyder. Sången kan vara på ett annat språk och man kan endå uppfatta den som vacker. Och genom melodin kan man många gånger få en känsla av att de är en glad låt, en sorlig eller om den är gjord av kärlek. 

Jag kan inte förstå vad det är med oss människor som gör att vi älskar musik. Vad är det som händer i kroppen och varför berörs vi av det? Jag menar alla har vi en musikstil som vi gillar. En favoritlåt som spelas lite oftare än de andra. Det är i det här läget jag tror att allt handlar om hur energin i våra sinnen påverkas. Vi vill gärna dansa till många låtar ju. Och det sprätter och hoppar i armarna. På ett eller annat vis så måste energin ut och antingen sjunger vi nog med eller så rör vi oss till musiken.. Det är liksom mina tankar lite så där..



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0